sunnuntai 19. elokuuta 2018

Albanian ohitus

17.8.2018 Corfu (Ormos Garitsas) - Erikoussa (Port Erikoussa), 30 nm
18.-19.8.2018 Erikoussa (Port Erikoussa) - Budva (Dukley Marina), 167 nm

Pohjoisin saari Kreikassa ennen Albaniaa on Erikoussa, jonka edustalla yövyimme. Port Erikoussa on saaren eteläisellä eli suojan puolella, mutta mainingit pääsivät silti kiertämään sinne ja keikuttamaan venettä. Rannalla jyrisi myös voimalaitos, joten yö oli hiukan levoton sängyssä pyöriessä. Toisaalta herääminen tavallista aikaisemmin lauantaiaamuna ei tuottanut ongelmia ja liikkeelle lähtö kohti Albaniaa ja Vlorëa oli ripeä.

Albaniassa voi tehdä maahantulomuodollisuudet kolmessa kaupungissa. Eteläisin on lähellä Kreikan rajaa oleva Sarande, keskimmäinen Vlorë ja pohjoisin Durres. Seuraava miehistö ei pääsisi bussilla Durresia etelämmäs, mutta veneellä sinne taas ei Erikoussasta ehtisi lauantaina ennen pimeää. Siksi ajatus oli rantautua Vlorëen, ja hakea vuokra-autolla miehistö Durresista. Kreikan kännykkäverkon kantaman sisällä ehdimme vielä perehtyä Albaniaan ja opimme, että tiet ovat siellä erittäin huonossa kunnossa, paikallinen liikennekulttuuri vauhdikasta, eikä auton vuokraamista suositeltu, päinvastoin. Kartalla parin tunnin ajolta näyttävä matka saattaisi kestää joidenkin juttujen mukaan jopa kuusi tuntia. Albaniassa veneilijöiden pitää myös varsinaisten maahantulomuodollisuuksien lisäksi kirjautua virallisesti jokaiseen kaupunkiin sekä tullessa että lähtiessä riippumatta siitä kuinka kauan aikoo siellä viipyä. Tähän taas tarvitaan paikallisen agentin suht tyyristä palvelua.

Lopulta tulimme siihen tulokseen, että ohitamme Albanian tällä kertaa ja pysähdymme siellä mahdollisesti paluumatkalla. Näin ei tarvitse tehdä työläitä ja kalliita maahantulomuodollisuuksia, vuokrata autoa ja seuraavan miehistön bussimatka lyhenee noin kuusi tuntia. Uudeksi määränpääksi vaihtui Budvan kaupunki Montenegrossa, ja ilmoitimme seuraavalle miehistölle olevamme siellä sunnuntaina noin puolen päivän aikaan.

Noin puolet 30 tunnin purjehduksesta oli tuuletonta ja ajoimme moottorilla, toisen puolen pääsimme purjeilla kohtalaisessa joskin vähän vastaisessa tuulessa. Kevyen tuulen takia aallokko oli maltillinen, mikä helpotti matkantekoa. Yön tunnit vuorottelimme ruorissa ja nukkuessa, ja vuoron vaihto oli aina parin tunnin välein. Unet jäivät vähän lyhyiksi, mutta vastapainona saimme ihailla upeaa auringonlaskua mereen, kuutamoa, tähtitaivasta sekä vuorten takaa nousevaa aurinkoa :)

Nyt oli hyvä hetki huoltaa kumivenettä, sillä paikkaukseen käytettävä kumiliima vaatii 48 tunnin kuivumisajan

Saavuimme Port Erikoussaan juuri auringon laskiessa. Loppumatkasta tuuli oli navakka, joten takille oli tarvetta.

Albanian rannikko on vuoristoista ja karua. Yksi purjevene bongattiin sen edustalta.

Vainoharhaisesti ulkovaltojen hyökkäystä pelännyt diktaattori Hoxha rakennutti Albaniaan 60-luvulta 80-luvulle eri lähteiden mukaan 200 000 - 700 000 teräsbetonibunkkeria! Ja asukkaita maassa on kolme miljoonaa.



Aamupala on katettu :)

Pian Budvassa!

Saavuimme Budvaan kaksi minuuttia yli puolen päivän, aika nappiin arvioitiin saapumisaika. Tosin tullilaituriin pääsyä jouduimme sitten odottamaan lähemmäs puoli tuntia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti