tiistai 4. syyskuuta 2018

Ukkosmyrsky Kroatiassa / Thunderstorm in Croatia

31.8.2018 Herceg Novi - Sveti Marko, 9 nm
1.9.2018 Sveti Marko - Cavtat (Uvala Tiha), 27 nm
2.9.2018 Cavtat (Uvala Tiha) - Otok Kolocep (Donje Celo), 13 nm
3.9.2018 Otok Kolocep (Donje Celo) - Dubrovnik (ACI Marina), 6 nm

Leppoisa eteneminen jatkui Herceg Novista uuden miehistön kanssa hyväksi havaittuun paikkaan Sveti Markon edustalle yöksi. Virallinen poistuminen Montenegrosta ja saapuminen Kroatiaan on hyvä tehdä saman päivän aikana, joten siirryimme seuraavana aamuna jo hyvissä ajoin Porto Montenegron tullilaituriin ja jatkoimme siitä iltapäivällä Cavtatiin Kroatian puolelle.

Cavtatissa teimme maahantulomuodollisuudet, ja jatkoimme seuraavana päivänä tuulen puuttuessa moottoroiden Kolocepin saarelle. Matkalla oli taas hyvää aikaa kuunnella äänikirjaa, tällä kertaa vuorossa oli Mari Mannisen Yhden lapsen kansa. Ehkä vähän sensaatiohakuinen ja itseään toistava, mutta silti oikein mielenkiintoinen kirja Kiinan yhden lapsen politiikan syistä ja seurauksista.

Seuraavana yönä saimme yllättävän herätyksen, kun puoli neljän aikaan aamuyöstä nousi ukkosmyrsky. Muutama vuosi sitten hankittu ankkuri osoitti jälleen laatunsa pitäen meidät järkähtämättä paikallaan. Samaa ei voinut sanoa tuulen yläpuolella eli meidän "edessä" olevan katamaraanin ankkurista, sillä noustuani kannelle huomasin sen valuvan nopeasti meitä kohti. Syötin Manosta kaiken ankkurikettingin päästäksemme kauemmaksi katamaraanista. Se onneksi riitti, sillä tässä vaiheessa katamaraanin miehistö oli saanut moottorinsa käyntiin ja ohjattua veneen toiseen suuntaan. Pulssin laskettua pystyimme keskittymään tiheän salamoinnin ihailuun, jyrinän kuunteluun sekä ukkosen etäisyyden arviointiin.

Moottoroimme maanantai-iltapäivänä Dubrovnikin satamaan, josta Meri ja Topi pääsisivät taksilla seuraavana aamuna lentokentälle. Illalla kävimme Dubrovnikin tunnelmallisessa vanhassakaupungissa, johon pääsimme näppärästi Uberillä. Ulkomailla Uberiä on suorastaan nautinto käyttää: koska sovellus määrittelee matkan hinnan ei tarvitse epäillä tulevansa huijatuksi ja lisäksi maksu menee kätevästi suoraan luottokortilta.

- - - - -

Out relaxed pace continued from Herceg Novi with the new crew to the proven anchorage in front of Sveti Marko. Official check out from Montenegro and arrival to Croatia should be done within a day so next morning we moved early to the Porto Montenegro's customs quay.

After the formalities we continued to Cavtat where we did the check in to Croatia. Next day in the absence of wind we motored to the island of Kolocep. On the way we had plenty of time to listen another audio book, this time it was China's Secret Babies, Little Emperors and Discarded Daughter by Mari Manninen. Interesting book about the one child policy in China.

Next night we got a sudden awakening when a thunderstorm blew up half past three in the morning. Couple of years ago purchased new anchor proved its quality one again keeping us steadily in the place in the strong winds. Unfortunately the same couldn't be said for the catamaran which was approaching us quickly since its anchor was dragging. I put all the anchor chain out to get further away and fortunately it was enough. That gave the catamaran's crew enough time to turn on their engine and motor away from us.

On Monday afternoon we motored to Dubrovnik marina where Topi and Meri can easily get to airport next morning. Right after getting to the marina we took an Uber to the Dubrovnik Old Town. I really like to use Uber abroad since the app determines the trip price so there is no need to suspect whether the taxi driver tries to scam you.

Äänikirjan kuuntelua Porto Montenegron edustalla. Todistettavasti Topi on ainakin kerran saanut hyvän määrän nallekarkkeja :D / Listening audio book in front of Porto Montenegro.

Mielenkiintoisesti muotoiltu moottorijahti kävi Porto Montenegrossa tankkaamassa verovapaata polttoainetta / Interestingly designed motor yacht was in Porto Montenegro to get tax free fuel

Edellisestä, neljän vuoden takaisesta Kroatian käynnistä oli jäänyt päällimmäisenä mieleen rahastuksen maku. Harmillisesti näyttää siltä, että ainoa neljän vuoden aikana tapahtunut muutos on hintojen nousu. Piti oikein katsoa vanhasta blogipostauksesta paljonko kahden takaköyden kiinnittämisestä Cavtatin tullilaituriin veloitettiin viimeksi: kuusi euroa. Nyt hinta oli 13 euroa. Turistivero täällä on 230 euroa kuukaudessa ja marinat lähes 100 euroa yö... lähes shokki Kreikan edullisen hintatason jälkeen. / Tourist tax and all other fees in Croatia is a shock after affordable Greece

Bileproomu Kolocepissä. Matkustajat eivät olleet hiljaisimmasta päästä. / Party barge in Kolocep. The passengers were not the most quiet ones.

Ukkosmyrskyn salamointia oli vaikuttava seurata / The lightning from the thunderstorm was impressive to watch.


Huomenna töihin / Back to work tomorrow 
Dubrovnikin vanhakaupunki / Dubrovnik Old Town




:D 
Duo Libertas



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti