perjantai 4. elokuuta 2017

Temppeli ja kauppareissu kumiveneellä

3.8.2017 Sounion - Ormos Anavissou (Chapel cove), 8 nm

Tällä hetkellä olemme ankkurissa Kappelipoukamassa Anavissou-lahdessa. Tunnelma on ihanan rauhallinen, sillä tuulta ei ole juuri lainkaan. Vietimme Sounionin poukamassa kaksi yötä, ja niinä öinä tuuli oli erittäin kova. Lisäksi pilottikirjan varoituksen mukaisesti poukamassa oli poikkeuksellisen kovia puuskia. Otimme jopa biminin pois. Luultavasti se olisi kestänyt, mutta kankaasta lähti puuskissa melkoisesti ääntä.

Sounionissa viettämämme ankkuripäivän käytimme kiipeämällä kukkulan huipulla olevan antiikin aikaisen temppelin luokse. Kukkulalle menevä asfalttitie kiersi melkoisen lenkin, joten päätimme oikaista polkua pitkin. Oikoreitti osoittautui kuitenkin yllättävän pitkäksi, sillä maasto oli hankalakulkuista ja lisäksi suorimman reitin tiellä oli aita, joka piti kiertää. Kunnon lenkki tuli siis tehtyä. Ja fiksusti iltapäivällä siestan aikaan. Alan ymmärtää yhä paremmin ja paremmin täkäläisten tapaa viettää siestaa päivän kuumimpana hetkenä... :)

Lähtö Sounionista oli tavallista jännittävämpi. Tuuli oli edelleen kova, ja uidessa olimme huomanneet ankkurikettingin menneen pohjassa olleen ison ja painavan laivanosan ympäri. Onneksi kettinki ei jäänyt jumiin, vaan ankkuri nousi ongelmitta. Matka Kappelipoukamaan oli lyhyt, ja menimme sen kovassa tuulessa osin pelkällä etupurjeella ja osin moottorilla.

Tänään oli ajatus käydä Kappelipoukamasta kumiveneellä noin mailin päässä olevassa kaupungissa ruokaostoksilla. Tuuli oli kuitenkin vähän liikaa pienelle kumiveneelleni ja sen sähkömoottorille, joten ajoimme läheiseen rantaan. Lähin Uber oli yli puolen tunnin päässä ja rannalla olevasta ravintolasta eivät osanneet soittaa taksia, joten kävelimme ison tien varrella olevalle bussipysäkille. Vaikka matkaa kauppaan oli vain pari kilometriä, 35 asteen lämpötilassa ei houkutellut kävellä ison tien vartta. Jostain syystä olimme taas liikkeellä päivän kuumimpaan aikaan :)

Vartin odottelun jälkeen bussi saapui! Matkalla selvisi, ettei bussista voi ostaa lippuja. Onneksi kuskia asia ei kiinnostanut, joten tulimme matkustaneeksi pummilla kaupunkiin... Latoessamme ostoksia kaupan kassalla hihnalle huomasin taksin pysähtyvän kadun toiselle puolelle. Kuski tuli samaan kauppaan, ja sain sovittua meille paluukyydin. Matka takaisin sujui kätevästi uudella E350 AMG Mersulla, ja maksoi kokonaista 5 euroa. Vähän jäin miettimään taksikuskin bisnes-casea...

Kumivene ei ollutkaan ihan niin tiukasti kuin luulin, vaan jouduin edellisen blogikirjoituksen jälkeen laittamaan lisää köyttä

Ravintolaan tuotiin hedelmiä Hiacella, jonka kuljetuskapasiteetti oli hyödynnetty täysimääräisesti

Matkalla temppelille. Oikoreitti kulki hotellin biitsin läpi ja sen jälkeen suoraan ylös temppelille

Reitti oli ennakoitua haastavampi

Lopulta pääsimme itse asiaan eli valokuvaamaan :)

Poseidonin temppeli

Paluumatkan uusi oikoreitti oli edellistäkin pidempi. "Ai missä tuossa menee se polku?"

Kumivene etsii paikkaansa. Kovassa tuulessa ei oikein tiedä miten olisi

Joskus joutuu vähän arvailemaan kylttien merkitystä