maanantai 14. elokuuta 2017

Myrskyä ja delfiineitä

12.8.2017 Corinth - Kiato - Ormos Anemokambi, 35 nm
14.8.2017 Ormos Anemokambi - Patras, 35 nm (arvio, matka kesken)

Huh huh, lauantai oli sitten monipuolinen päivä! Säätiedotus oli luvannut lähes tyynen päivän, ja ajoimme moottorilla Kiatoon ottamaan Ilarin ja Leenan kyytiin. Sieltä matka jatkui saman tien kohti Korintinlahden pohjoisrannalla olevaa Ormos Anemokambi -poukamaa. Tuulta ei juuri ollut, joten välillä pidettiin uimatauko ja juotiin kahvit.

Tuulen vähän noustessa mietittiin jo purjeiden nostamista, kun Niko-Lassi bongasi delfiineitä. Ja niitä olikin oikea parvi, useita kymmeniä! Pari delfiiniä hyppi leikkisästi aallosta toiseen, osa tuli uimaan aivan veneen keulan alle. Todella harvinaista herkkua!

Delfiinien poistuttua näkyvistä tuuli ja aallokko jatkoi nousemista. Miehistö oli hieman kokematonta, joten päätin olla nostamatta purjeita ja jatkaa moottorilla. Lisäksi vastatuuleen luoviminen saattaisi hidastaa matkantekoa niin paljon, ettemme enää ehtisi perille ennen pimeätä.

Loppumatka oli osalle miehistöstä jännittävä ja kaikille varsin epämukava. Kova tuuli ja aallokko heittivät jatkuvasti vettä sitloodaan, ja reilun 30 asteen lämmöstä huolimatta ensimmäistä kertaa tuli kylmä. Moottoriin laitettiin lisää kierroksia, ja puskimme jäljellä olevan kolmen tunnin matkan vasten aallokkoa. Vähän ennen auringonlaskua pääsimme lopulta suojaisaan Ormos Anemokambin poukamaan. Fiilis oli korkealla, kun ankkuroiduimme poukamaan :)

Eilen oli tarkoitus tehdä lyhyt siirtyminen Iteaan, mistä Kirsi ja Niko-Lassi pääsisivät bussilla Ateenaan. Ankkuri oli jo nostettu, kun poukamaan hetki sitten tullut amerikkalainen kyseli mihin olemme menossa, ja kertoi Itean sataman olevan aivan täynnä. Lisäksi kovan tuulen takia kukaan ei ollut lähdössä satamasta. Päätimme jäädä suojaisaan poukamaan, ja yrittää järjestää kyydin Ateenaan sieltä. Se järjestyikin kätevästi, kun biitsillä ollut pariskunta lupasi tarjota kyydin läheiseen Galaxidin kaupunkiin,  mistä voisi jatkaa bussilla tai taksilla eteenpäin.

Norwegian tuotti vielä ylimääräisen logistiikkahaasteen hukkaamalla Ilarin matkalaukun! Eilen soittelin asiasta useaan kertaan, ja lopulta laukun toimitus saatiin sovittua Patrakseen huomenna aikaisin aamulla. Tämä tarkoittaa, että meidän on tänään pakko siirtyä Patrakseen asti, ja matkaa on 35 mailia. Ensimmäiset kaksi tuntia on nyt matkaa takana, ja toistaiseksi ei ole tuullut lainkaan. Näyttää vähän moottoripäivältä. No, parempi tämä kuin vastatuuli...

Ilari ja Leena tulossa kyytiin. Tuolla vaatetuksella oletettavasti tarkenee 35 °C lämpötilassa :)

Tuuli yllätti Korintinlahden keskellä matkalla Anemokambin poukamaan

Melkein perillä suojaisassa poukamassa. Alkaa hymy olla herkässä :)

Aamupala Anemokambin poukamassa

Poukamaan tuli sunnuntaiaamuna amerikkalainen Franz Amussen (s/y See Dream), joka varoitti meitä Itean sataman olevan aivan täynnä. Kutsuimme Franzin kahville, ja vietimme erittäin mukavan juttuhetken. Franz on purjehtinut Välimerellä jo pitkään, ja tekee myös podcastejä (http://www.medsailor.com/)

Autopilotti ohjaa matkalla Patrakseen. Toissapäivän vastineeksi nyt ei tuule sitten yhtään.