lauantai 23. heinäkuuta 2016

Paluumatka vastatuuleen

Sään ennustaminen on täällä kesäisin helppoa: aurinkoa, reilut 30 C lämmintä ja tuuli aina samasta suunnasta. Samasta suunnasta puhaltava tuuli tarkoittaa, että paluumatka Marmariksesta Kreikan puolelle tapahtuu valtaosin vastatuuleen. Nyt vastatuuli oli varsin navakka ja aallokkoa sen verran, että päätimme lyhentää päivämatkaa ja yöpyä Gerbekse Cove poukamassa.

Poukama oli kivan näköinen, mutta pienehkö ja aika täynnä jo siellä olevista veneistä. Osittain siitä syystä ankkuroinnista tulikin kunnolla harjoitusta. Milloin ankkuripeli vähän oikutteli, ja milloin ankkuri oli ristissä viereisen veneen kanssa. Neljännen yrityksen jälkeen olimme lopulta kiinni rannassa. Paha kyllä olimme kylki poukaman suuaukko kohti, ja tuulen jo vähän laannuttua sieltä tuli pientä maininkia. Arvasin, että tuulen tyyntyessä yöksi maininkeja tulee lisää, mikä tarkoittaa melkoista keikutusta. Onneksi viereltämme lähti illalla vene jatkamaan matkaa, ja meille tuli tilaa siirtää peräköyttä. Hyppäsin uimasille ja siirsin köyttä 90 astetta, jolloin keulamme osoitti poukaman suuaukkoa kohden. Illan pimetessä ja muiden veneiden keikuntaa katsellessamme totesimme päätöksen olleen oikea :)

Seuraavana päivänä tarkoitus oli purjehtia Bozburuniin asti. Pitkähkö matka voimakkaaseen vastatuuleen on työläs, joten ehdotin että lähtisin itse ajelemaan aikaisin aamusta muiden vielä nukkuessa. Meltemi alkaa yleensä puhaltamaan vasta vähän myöhemmin, joten auringonnousun aikoihin on vielä tyyntä. Suunnitelma toimi hyvin, ja tuulen noustessa yhdeksän aikaan aamulla olimme jo tulleet hyvän matkan, ja oli sopiva aika pysähtyä Bozuk Buku poukamaan aamupalalle.

Ennen Marmariksesta lähtöä täydensimme ruokavarastot hedelmätorilta

Gulet ankkurissa Gerbekse Coven suuaukon lähellä

Liikkeelle lähdimme auringonousun aikaan

Sotalaiva partioi Turkin ja Kreikan rajalla. Ohitti meidät varmaan puolen tusinaa kertaa :)

Paukkuliivieni automaattilaukaisin oli aika vaihtaa, joten testasin liivien toimivuutta