tiistai 23. kesäkuuta 2015

Kauppareissu kumiveneellä

Lähdimme keskeneräisestä marinasta liikkeelle jo seitsemän aikaan aamusta työmiesten tullessa paikalle. Reetan ja Jaanan lautta lähtisi seuraavana päivänä puoli yhdeksältä Rodoksen satamasta, ja oli hieman epäselvää mihin meidän kannattaisi mennä, jotta he pääsisivät kätevästi lautalle. Rodoksen Mandraki-marina olisi tietysti kätevä, mutta se oli eilen täynnä, eikä siellä vastattu vielä näin aikaisin puhelimeen.

Nostimme purjeet ja lähdimme Rodoksen itäpuolta etelään. Tuuli oli navakka, mutta vajaan parin tunnin päästä loppui nopeasti kokonaan. Moottoriajelu ei kiehtonut, joten käänsimme keulan kohti rantaa ja ankkuroimme lähelle biitsiä. Ruokavarastot olivat tyhjät, joten päätimme soutaa kumiveneellä rantaan ja käydä syömässä ja ostoksilla läheisessä kaupungissa. Päivä oli lämmin (lue: kuuma), joten veneelle palatessa oli hiki. Siispä ostokset jääkaappiin ja uimaan :)

Soitin Mandraki-marinaan, ja saimme kuin saimmekin paikan sieltä seuraavaksi yöksi. Erinomaista! Nostimme ankkurin ja ajoimme marinaan. Vähän ennen marinaan saapumista tuuli virisi jälleen nopeasti navakaksi. Muuten kiva, mutta hankaloittaa rantautumista. Usean yrityksen jälkeen päätin luopua laituriin peruuttamisesta, ja käytimme peräankkuria ja menimme keula edellä. Ankkuripelin ollessa rikki sillä ei niin suurta merkitystä ollutkaan.

Seuraavana aamuna saattelin Reetan ja Jaanan lauttaan. Nyt olisin viikon verran yksin veneellä. Ensimmäinen tehtävä oli ankkuripelin varaosien metsästys. Sitten kokeilemaan miten pääsen yksin lähtemään laiturista. Aamupalan aikana saimme seurata kuinka vierestä lähtenyt vene taisteli ankkurinsa kanssa. Tunnin yrittämisen jälkeen hakivat sukeltajan apuun...

Vene ankkuriin, kumiveneellä rantaan ja kauppaan

Vene odotti uskollisesti kaupasta palaavia

Miehistö ostoksineen kumiveneeseen ja kauramoottori käyntiin. Olisihan siinä perämoottorissa puolensa...

Reetan ansiosta köysieni päät eivät hapsota vaan ne ovat nätisti päätelty!

Nostalgista. Suunnilleen näiltä main tästä satamasta lähdin ensimmäiselle Välimeren-purjehdukselleni Baltic Cruising -purjehduskoulun kyydissä vuonna 2011

Miehistö lähtee, kippari jää. Taustalla vierestäni lähtenyt vene yrittää saada pohjaan jumiutunutta ankkuriaan ylös.