tiistai 12. elokuuta 2014

Operaatio akkukotelon korotus

Toinen käyttöakuistani päätti tehdä ikävän ja vaarallisen yllätyksen. Illalla nukkumaan mennessä ohimennen pistin merkille, että maasähkölaturi lataa akkuja edelleen täydellä teholla. No, akuthan olivat olleet aika tyhjät. Asia jäi sen verran vaivaamaan, että yöllä herättyäni kävin vilkaisemassa laturia. Ja sehän latasi edelleen täydellä teholla. Uups, äkkiä laturi pois päältä.

Akut sijaitsevat suoraan punkkani alla, ja kokeillessani kädellä patjan alta tuntui pohjalevy kuumalta. Toinen akuista oli mennyt oikosulkuun, ja laturi oli lämmittänyt sitä täydellä teholla. Akku oli tullut niin kuumaksi, ettei siihen kärsinyt koskea.

Irrotin oikosulussa olevan akun, ja muutaman päivän matka ajan Ateenaan käytössä oli vain yksi akku. Senkin kapasiteetti oli alkuperäistä huomattavasti pienempi. Akut olivat starttiakkuja ja käyttötarkoitukseen vääränlaisia, ja olivat mitä ilmeisimmin vaurioituneet päästyään liian tyhjiksi.

Ateenassa sain muutamassa liikkeessä asioinnin ja sähköpostin lähetyksen jälkeen lopulta sovittua akkujen vaihdon. Toisivat uudet akut veneelle, asentaisivat ne ja veisivät vanhat pois. Arvostin palvelua suuresti, sillä 35 asteen lämmössä painavien lyijyakkujen nostelu veneen uumeniin ja sieltä pois on kohtuullisen lämmintä puuhaa. Uudet akut olisivat laadukkaat syväpurkaus-lyijyakut, ja kapasiteettia löytyisi 450 Ah eli lähes kaksinkertaisesti vanhoihin verrattuna.

Akut saatiin paikalleen ja toimimaan, mutta jäljelle jäi vielä yksi ongelma: Uudet akut olivat joitakin senttimetrejä vanhoja korkeampia, eikä akkulaatikon kansi mahtunut kiinni. Laitojen korottaminen on teoriassa ja kunnon välineillä helppo homma, mutta käytännössä käsisahan ja puutavaran löytäminen osoittautui lähes mahdottomaksi.

Puutavaraa etsiessä päädyin kyselemään sitä mm. Ateenan arkeologisen museon kirvesmiehen verstaalta :) Ei voinut kuulemma antaa eikä myydä mitään. Lopulta hieman yllättäen ratkaisu löytyi eräästä veneily-sekatavarakaupasta. Kysyin löytyisikö käsisahaa. Ei löytynyt, mutta liikkeen omistaja tarjoutui leikkelemään pyörösahallaan sopivat kappaleet varastossaan olevasta lastulevystä, jos toisin mitat. Useita hikilitroja ja askelia myöhemmin olin mitannut tarvittavien puunpalasten koot, ja omistaja leikannut levystä sopivat kappaleet, ja akkukotelon laitoja korotettu. Avot, nyt pitäisi sähkön riittää :)



Akkujen nostelu ahtaassa hytissä 35 asteen lämmössä käy urheilusta :)

Veneily-sekatavarakauppa, jonka myyjä lupasi leikellä tarvitsemani puunpalaset. Oli kuulemma juuri muuttanut näihin uusiin tiloihin, ja tavaroiden järjestely oli vielä hieman kesken.

Tarvitsemieni puunpalasten piirto mittojen perusteella. Huomatkaa kuinka kätevästi myynnissä olevia tavaroita voi hyödyntää esimerkiksi mittaamiseen

Sahaus tapahtui kätevästi omistajan(?) auton peräluukun päällä :)

Akut paikallaan ja laitoja korotettu

Valmista tuli. Ei kyllä silmä lepää valmiissa tuotoksessa, mutta toimii :)