maanantai 25. elokuuta 2014

Huijaritaksi ja sää kuin Mombasassa

Taksit ja Porto Rafti eivät tunnu toimivan keskenään. Nyt uuden miehistön lentokentältä tuonut taksi laskutti matkasta 50 euroa, vaikka käypä summa olisi pitänyt olla 20-25 euroa. Ja kuulemma mittarin mukaan. No, ilmankos matka kestikin niin kauan. Ai että harmittaa kun en ollut maksutapahtumassa mukana, kyllä olisi saanut taksikuski selvittää kartalta mitä reittiä ajoi ja miksi ei tullut suoraan. Taksikuskien kielitaidon tuntien tässä selvittelyssä olisi jokunen tovi voinut vierähtää...

Uuden miehistön ensimmäinen yö Porto Raftissa oli kuin suoraa Mombasasta*: kuuma ja kostea. Vastaavaa ei ennen eikä vielä jälkeenkään ole ollut. Lämpötila tuskin tippui paljon alle 30 mutta silti kansi oli aivan märkä. Onneksi tilanne helpottui saarille menon jälkeen.

Porto Raftin lähellä ei muita hyviä paikkoja oikein ole kuin Kea, joten sinne siis takaisin. Ja mikäs hienoon ja mukavaan paikkaan on takaisin mennessä. Kealle rantautuminen kahden veneen kohtuullisen kapeaan väliin sujui täydellisesti. Tai lähes täydellisesti. Lähtiessä selvisi, että olin laskenut ankkurini ristiin viereisen veneen ankkurin kanssa. Tuulta ei ollut satamassa paljoa, joten tilanteesta selvittiin varsin näppärästi.

* En ole koskaan tosin käynyt Mombasassa... :)


Hedelmävarastojen täydennys Porto Raftissa

Aamupala maistuu

Matkaan! Fenderien kiinnittämisessä käytettävien siansorkan ja ulkosorkan harjoittelua.

Matkalla Keaan tuuli loppui hetkellisesti. Uintitilaisuus oli välittömästi syytä hyödyntää

Taas purjeet ylhäällä ja matka jatkuu. Oikea suunta on kätevä katsoa iPadillä olevasta navigaatio-ohjelmasta

Kahvitauko :)

Auringolta suojaavat biminin lisäksi sivu- ja takaverho. Ilman niitä purjehtiminen olisi päiväsaikaan lähes mahdotonta.

Kean rantakatu

Ups, ankkurin mukana tuli toisen veneen ankkurikettinki. Pujotin kettingin ali köyden jonka sidoin keulaknaappiin. Köysi piti toisen veneen kettingin ylhäällä, jolloin sain laskettua omaa ankkuriamme hieman alas ja koukattua sen kettingin alta pois. Sen jälkeen vain köysi irti, jolloin toisen veneen kettinki putosi pohjaan ja olimme valmiita jatkamaan matkaa.