perjantai 20. kesäkuuta 2014

Näkemiin Kreikka

Oli tullut aika sanoa vähäksi aikaa näkemiin Kreikalle ja suunnata Adrianmerelle. Ennen Montenegroon ja Kroatiaan saapumista on ohitettava Albania, johon ei suositella pysähtymään. Matkaa kertyy pitkälti toistasataa mailia, mikä tarkoittaa säästä riippuen 25-35 tunnin purjehdusta. Koska aamu oli tyyni, niin ehdotin aamupalan jälkeen että "lähdetäänpäs pikaisesti matkaan ja juodaan aamukahvit heti kun on päästy aallonmurtajan ohitse".

Siis köydet irti ja liikkeelle. Ja hetken kuluttua takaisin laituriin ja köydet kiinni. Lähdöstä ei tullutkaan kovin pikainen, sillä ankkurimme oli juuttunut pohjassa oleviin mooring lineihin, joilla paikalliset kiinnittävät veneensä pohjassa oleviin betonijärkäleisiin. Sukellus ei houkutellut viiden metrin syvyiseen satama-altaaseen, joten kumivene vesille ja sillä ankkuria irroittamaan. Vajaan tunnin aamujumpan jälkeen ankkuri oli viimein ylhäällä ja pääsimme matkaan ja aamukahville :)

Matka Adrianmerelle osoittautui huomattavasti rankemmaksi kuin etukäteen ounastelin. Illan ja yön aikana ylitsemme meni kolme ukkosrintamaa tuoden mukanaan varsin reipasta tuulta ja erittäin kovaa vesisadetta. Tämä yhdistettynä aallokkoon teki matkasta melkoisen epämukavan. Aamuyöstä tuuli tyyntyi takaisin sääennusteen lupaamiin lukemiin eli nollaan. Tilanne ei kuitenkaan juuri helpottanut, sillä merellä oli vielä melkoiset mainingit. Moottorointi nollatuulessa ja isohkoissa mainingeissa on ehkä kurjinta mitä purjehtiessa voi tapahtua, joten päätimme mennä Kroatian sijasta lähimpään mahdolliseen (maahantulon mahdollistavaan) satamaan Albanian jälkeen eli Montenegron Bariin. Saapuminen sinne 28 tunnin matkan jälkeen tuntui hienolta :)

Voi sen ankkurin nostaa näinkin :) Liutimme jumittuneen ankkurin kettinkiä pitkin painon avulla silmukan ankkurin juureen, jonka jälkeen Tuomas kiskoi vastapäisellä laiturilla jumittunutta ankkuria Manosta poispäin ja minä kumiveneestä ylöspäin
Ei tullut kalaa mutta tuli ankkuri :)
Uh-uh, ukkosrintama lähestyy kovaa vauhtia. Makkarakeitto naamariin ja irtotavarat kiinni nopeasti
Salamat löivät onneksi vain pilven sisällä (ainuttakaan maasalamaa ei näkynyt) eikä tuuli noussut juurikaan yli 20 m/s
Jotta ohjaaminen ei tunnu liian helpolta, niin laitetaan vähän lisähaastetta öisestä merestä, pimeydestä, navakasta tuulesta ja aallokosta :)
Montenegro näkyy. Aika nostaa keltainen Q-lippu merkiksi siitä, että olemme saapumassa maahan ja tulossa tekemään rajamuodollisuudet